Groep 7 Unicef kinderrechten filmfestival

Vrijdag 28 juni zijn de groepen 7 naar Pathé Tuschinski in Amsterdam afgereisd om in de finale mee te dingen naar de eerste prijs van dit kinderrechten filmfestival. Groep 7a heeft onder leiding van stage meester Marko en een filmcoach een filmpje gemaakt in het kader van de kinderrechten van Unicef. Tien scholen deden mee aan deze finale omdat ze de voorronde gewonnen hadden met hun film, zo ook onze groep.
We moesten wel wat vroeger op school komen, want de bus naar Amsterdam vertrok om 8.15 uur om op tijd te zijn voor het feest. We waren inderdaad ruimschoots op tijd en na aankomst met de bus hadden we nog een korte wandeling te gaan naar het beroemde filmhuis Tuschinski. Bij het filmhuis aangekomen moesten we eerst op de foto met het finaleticket om vervolgens de filmzaal in te gaan.
In het filmhuis op de rijen 6, 7, 8 en 9 werden we welkom geheten door de gastheer, die het programma aan elkaar praatte. Zo hoorden we hoe de dag zou verlopen en werd de jury voorgesteld met o.a. Teun, een bekende youtuber en Klaasje van K3, maar ook Jacques Vriends , de bekende kinderboekenschrijver van o.a. de meester Jaap verhalen.
Voor de pauze kregen we 5 filmpjes te zien en na de pauze nog eens 5. In de pauze was er voor een ieder kinderchampagne en wij besloten ook onze meegenomen lunch te verorberen in die 25 minuten. Onze film was als tweede aan de beurt en dat was, denk ik, de reden dat we niet in de prijzen vielen. De jury kwam pas aan het einde van de tien filmpjes bij elkaar om te beslissen en dan ben je de eerste filmpjes al weer een beetje kwijt, zeker als er ook nog een pauze tussen is. Toch zijn we een keer genomineerd en wel voor het beste verhaal.
Het verhaal over de meisjes die stemmen in hun hoofd horen en min of meer opgevoed worden door hun opa en oma omdat vader en moeder geen tijd hebben voor hun kinderen vanwege drukke werkzaamheden. Als dan opa en oma ontvoerd worden waar de kinderen bij zijn, houden de twee meiden een trauma over aan deze gebeurtenis. Gelukkig komen ze bij een arts die hen kan helpen en loopt alles toch nog goed af.
Na de prijsuitreiking en het bekijken van de bloopers gingen we weer terug richting het Westland en kwamen we rond de klok van half vier bij De Blinkerd aan.
Een bijzondere en bijzonder gezellige dag met de beide groepen 7.

De verjaardag van de meesters in de groepen 7

Woensdag 26 juni hebben de meesters in groep 7 hun verjaardag gevierd. Ze zijn niet alle drie tegelijk jarig dus is er een datum gekozen in een warme week, zodat er een strandprogramma gemaakt kon worden. Op de meest frisse dag in deze warme week gingen we dus naar het strand. Gelukkig zijn de meeste meesters ook weerkundigen dus er was al een waarschuwing uitgegaan dat het geen 30 graden Celsius zou worden.
We hoefden niet ingevet naar school te komen, want de lage bewolking zorgde er voor dat de zon niet kon doorbreken. Dit mocht de pret natuurlijk niet drukken en zoals het groep 7 betaamt gingen we met een goed humeur richting strand alwaar we even voor 10.00 uur de spelletjes begonnen. In 8 groepjes verdeeld streden we tegen elkaar met “slag-voet-handbal zonder vangballen”, “water naar de zee dragen” en “handdoekenroof.” Het vierde onderdeel was creatief met zand. In de pauze konden we smullen van een ijsje en op school teruggekomen hebben we nog even nagepraat. De meesters zijn verwend met mooie cadeaus en leuke kaarten en tekeningen en natuurlijk moesten ook zij op die hoge stoel staan om toegezongen te worden. Beste kinders, wij vonden het een leuke dag vooral omdat jullie weer gezellig met elkaar omgingen en omdat jullie ook veel plezier uitstraalden.
Hartelijk bedankt.

Excursie “grote kerk” in Monster met groep 7

Vrijdag 14 juni bezochten we de grote kerk in Monster op het Kerkplein. We werden welkom geheten door 3 enthousiaste mensen, die het leuk vonden om iets te vertellen over de kerk. Wat er zoal in een kerk plaatsvindt, een stukje geschiedenis en het orgel.
Gesplitst in drie groepen gingen we de verhalen langs.
Er werd verteld door een oud-meester wat er gebeurt in een kerk en waarom. Dingen over de bijbel, de preekstoel en over dopen. Ook dat er ouderlingen en diakenen in de kerk zitten en die hebben vaak nog een aparte plaats. Dat je kan trouwen in een kerk en dat het vroeger verboden was om tijdens een trouwdienst foto”s te maken.
Ook werd er over de historie van het gebouw verteld, bijvoorbeeld dat er een enorme brand geweest is aan het begin van de 20e eeuw en dat het lang duurde voordat de kerk weer was opgeknapt en hersteld. We zijn nog even in de vergaderkamer geweest van het kerkbestuur en daar hingen een heleboel oude foto’s van dominees die gewerkt hebben in deze gemeente.
Het orgel was ook interessant om te zien, vooral de binnenkant. De toetsen zijn niet zo bijzonder, maar vooral de pijpen en pijpjes en het geschuif van latjes in het orgel tijdens het orgelspel was wel apart. Wat een geluid kan dat orgel voortbrengen. De organist kan het werkelijk knap bespelen en eigenlijk is een orgel een aantal muziekinstrumenten samen.
Het was een leerzaam en gezellig uitje naar de kerk.

Groep 7 op bezoek bij de Kreekboerderij.

Beide groepen 7 zijn bij de Kreekboerderij in ’s-Gravenzande geweest.
Een bijzonder gezellige en leerzame ochtend, waarin we hebben geleerd om vogels te herkennen zoals de fuut, de meerkoet en de kuifeend. Ook hebben we één en ander geleerd over de uil, een prachtige roofvogel die geruisloos op de prooi aanvliegt, dit heeft te maken met zijn veren die lucht doorlaten en daardoor geen klappend geluid maken. Voorts heeft de uil ook voordelen van zijn draaibare nek en de ogen. We konden een uilenbal uitpluizen hetgeen ook verrassende ontdekkingen opleverde; volledige skeletjes van muizen werden gevonden tussen de pluisjes, erg leuk.

Groep 7 bakt appeltaart

Op vrijdag 22 maart heeft groep 7A appeltaart gebakken. Mede dankzij de hulp van ouders en Ilayda uit groep 8, is het een groot succes geworden. ’s Middags is er door de leerlingen gesmuld van de appeltaart. Er was meer dan genoeg, zodat de juffen en meesters ook konden genieten van de bakkunsten.

En nu maar hopen dat er thuis ook lekker gebakken gaat worden!

Europa in groep 7

Afgelopen maand zijn we in groep 7 met aardrijkskunde druk bezig geweest met de EU. Nu het Verenigd Koninkrijk druk doende is met een Brexit, zijn wij in de EU gedoken. De kinderen hebben geleerd dat een goede samenwerking tussen landen belangrijk is om in vrede en vrijheid samen op te trekken. Na de tweede wereldoorlog zijn landen gaan samenwerken op economisch gebied. Nederland hoorde daar ook bij, samen met België en Luxemburg. Later kwamen daar Frankrijk, Italië en Duitsland bij. Inmiddels zijn er 28 landen lid van de EU. De kinderen hebben allemaal een land van de EU uitgewerkt en weten ook iets over hoe moeilijk het is om met elkaar tot besluiten te komen bijvoorbeeld over vervuiling van het milieu.

Grafieken in groep 7

Grafieken lezen is een leuk onderdeel in dit rekenblok. Het is een handige manier om bijvoorbeeld duidelijk te maken hoe met de temperatuur gesteld was in een bepaalde periode. Ook kun je in een grafiek laten zien hoe de verdeling jongens en meisjes is in een groep of op een school. We hebben het gehad over lijngrafieken en staafgrafieken. Inmiddels kunnen we een grafiek lezen en ook zelf maken als we de informatie hebben. In groepjes hebben de kinderen uitgezocht welke grafiek handig is voor welke informatie om te tonen. Klik op de link hieronder voor een filmpje van deze activiteit:

https://pcpow-my.sharepoint.com/personal/hverkade_blinkerd_pcpow_nl/_layouts/15/onedrive.aspx?id=%2Fpersonal%2Fhverkade%5Fblinkerd%5Fpcpow%5Fnl%2FDocuments%2FBijlagen%2Fgrafiek%20lezen%20en%20maken%2Emp4&parent=%2Fpersonal%2Fhverkade%5Fblinkerd%5Fpcpow%5Fnl%2FDocuments%2FBijlagen&CID=9c9cc6fc-0792-40e5-9759-6eb3d961b1c9

Proefjeslab in groep 7

Spelen met licht en lichtbundels moet de kinderen inzicht geven in de eigenschappen van licht en in welke hoedanigheden het licht allemaal gebruikt kan worden. Wat is een laserlampje en waarom kan dat gevaarlijk zijn voor anderen? Kun je licht altijd zien ? Wat doet water met licht? Dit zijn vragen die de kinderen na enkele lessen kunnen beantwoorden als ze één en ander onderzocht, bekeken en gelezen hebben in de blinklessen van het proefjeslab.
Verder zijn de kinderen ook bezig geweest met stroom en elektriciteit. Wat zijn stroomgeleiders en wat zijn isolatoren? Hoe kan een batterij er voor zorgen dat een lampje licht geeft? Dat kan door de batterij te verbinden met het bolletje middels stroomdraad. We moeten overigens wel heel voorzichtig zijn met elektriciteit is ook iets wat we besproken hebben.
We weten inmiddels ook dat stoffen bestaan in vaste vorm, vloeibare vorm en gassen. Als je een vaste vorm vloeibaar wil maken moet je deze vorm verwarmen en/of zelfs verhitten. Het experiment met de ijsblokjes heeft ons dat laten zien.
Zo hebben we al onderzoekend één en ander geleerd over bovenstaande onderwerpen.

Kerstdiner in groep 7

Groep 7 op bezoek in het fotomuseum

Dinsdag 18 december hebben we een bezoek gebracht aan het Fotomuseum Den Haag. De excursie bestond uit twee onderdelen: Zelf foto’s maken en een tentoonstelling kritisch bekijken.
Zelf foto’s maken was het leukste onderdeel; voordat we hiermee aan het werk gingen, kregen we eerst te horen wat je goed kan gebruiken bij het fotograferen, behalve een fototoestel. Je moet bijvoorbeeld spelen met licht en schaduw, maar ook moet je goed opletten vanuit welk standpunt je de foto neemt en hoe je met afstand (inzoomen en uitzoomen) kan spelen. Vervolgens vertelde de rondleidster nog wat over spiegeling en vlakken en ritme in een foto.
Met deze kennis op zak gingen de kinderen foto’s maken en kwamen ze met verrassende resultaten terug die we ook nog besproken hebben.
De tentoonstelling was ook interessant en al kijkend naar de foto’s konden we de eerder opgedane kennis gebruiken. Licht, donker, schaduw, afstand, ritme en spiegelen konden we allemaal terugzien in de foto’s en we vonden het ook leuk om dat te herkennen.
Vanaf nu gaan de kinderen op een andere, wat meer kunstzinnige, manier fotograferen, denken wij.

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten