Groep 7 op bezoek bij de Kreekboerderij.

Beide groepen 7 zijn bij de Kreekboerderij in ’s-Gravenzande geweest.
Een bijzonder gezellige en leerzame ochtend, waarin we hebben geleerd om vogels te herkennen zoals de fuut, de meerkoet en de kuifeend. Ook hebben we één en ander geleerd over de uil, een prachtige roofvogel die geruisloos op de prooi aanvliegt, dit heeft te maken met zijn veren die lucht doorlaten en daardoor geen klappend geluid maken. Voorts heeft de uil ook voordelen van zijn draaibare nek en de ogen. We konden een uilenbal uitpluizen hetgeen ook verrassende ontdekkingen opleverde; volledige skeletjes van muizen werden gevonden tussen de pluisjes, erg leuk.

Groep 7 bakt appeltaart

Op vrijdag 22 maart heeft groep 7A appeltaart gebakken. Mede dankzij de hulp van ouders en Ilayda uit groep 8, is het een groot succes geworden. ’s Middags is er door de leerlingen gesmuld van de appeltaart. Er was meer dan genoeg, zodat de juffen en meesters ook konden genieten van de bakkunsten.

En nu maar hopen dat er thuis ook lekker gebakken gaat worden!

Europa in groep 7

Afgelopen maand zijn we in groep 7 met aardrijkskunde druk bezig geweest met de EU. Nu het Verenigd Koninkrijk druk doende is met een Brexit, zijn wij in de EU gedoken. De kinderen hebben geleerd dat een goede samenwerking tussen landen belangrijk is om in vrede en vrijheid samen op te trekken. Na de tweede wereldoorlog zijn landen gaan samenwerken op economisch gebied. Nederland hoorde daar ook bij, samen met België en Luxemburg. Later kwamen daar Frankrijk, Italië en Duitsland bij. Inmiddels zijn er 28 landen lid van de EU. De kinderen hebben allemaal een land van de EU uitgewerkt en weten ook iets over hoe moeilijk het is om met elkaar tot besluiten te komen bijvoorbeeld over vervuiling van het milieu.

Grafieken in groep 7

Grafieken lezen is een leuk onderdeel in dit rekenblok. Het is een handige manier om bijvoorbeeld duidelijk te maken hoe met de temperatuur gesteld was in een bepaalde periode. Ook kun je in een grafiek laten zien hoe de verdeling jongens en meisjes is in een groep of op een school. We hebben het gehad over lijngrafieken en staafgrafieken. Inmiddels kunnen we een grafiek lezen en ook zelf maken als we de informatie hebben. In groepjes hebben de kinderen uitgezocht welke grafiek handig is voor welke informatie om te tonen. Klik op de link hieronder voor een filmpje van deze activiteit:

https://pcpow-my.sharepoint.com/personal/hverkade_blinkerd_pcpow_nl/_layouts/15/onedrive.aspx?id=%2Fpersonal%2Fhverkade%5Fblinkerd%5Fpcpow%5Fnl%2FDocuments%2FBijlagen%2Fgrafiek%20lezen%20en%20maken%2Emp4&parent=%2Fpersonal%2Fhverkade%5Fblinkerd%5Fpcpow%5Fnl%2FDocuments%2FBijlagen&CID=9c9cc6fc-0792-40e5-9759-6eb3d961b1c9

Proefjeslab in groep 7

Spelen met licht en lichtbundels moet de kinderen inzicht geven in de eigenschappen van licht en in welke hoedanigheden het licht allemaal gebruikt kan worden. Wat is een laserlampje en waarom kan dat gevaarlijk zijn voor anderen? Kun je licht altijd zien ? Wat doet water met licht? Dit zijn vragen die de kinderen na enkele lessen kunnen beantwoorden als ze één en ander onderzocht, bekeken en gelezen hebben in de blinklessen van het proefjeslab.
Verder zijn de kinderen ook bezig geweest met stroom en elektriciteit. Wat zijn stroomgeleiders en wat zijn isolatoren? Hoe kan een batterij er voor zorgen dat een lampje licht geeft? Dat kan door de batterij te verbinden met het bolletje middels stroomdraad. We moeten overigens wel heel voorzichtig zijn met elektriciteit is ook iets wat we besproken hebben.
We weten inmiddels ook dat stoffen bestaan in vaste vorm, vloeibare vorm en gassen. Als je een vaste vorm vloeibaar wil maken moet je deze vorm verwarmen en/of zelfs verhitten. Het experiment met de ijsblokjes heeft ons dat laten zien.
Zo hebben we al onderzoekend één en ander geleerd over bovenstaande onderwerpen.

Kerstdiner in groep 7

Groep 7 op bezoek in het fotomuseum

Dinsdag 18 december hebben we een bezoek gebracht aan het Fotomuseum Den Haag. De excursie bestond uit twee onderdelen: Zelf foto’s maken en een tentoonstelling kritisch bekijken.
Zelf foto’s maken was het leukste onderdeel; voordat we hiermee aan het werk gingen, kregen we eerst te horen wat je goed kan gebruiken bij het fotograferen, behalve een fototoestel. Je moet bijvoorbeeld spelen met licht en schaduw, maar ook moet je goed opletten vanuit welk standpunt je de foto neemt en hoe je met afstand (inzoomen en uitzoomen) kan spelen. Vervolgens vertelde de rondleidster nog wat over spiegeling en vlakken en ritme in een foto.
Met deze kennis op zak gingen de kinderen foto’s maken en kwamen ze met verrassende resultaten terug die we ook nog besproken hebben.
De tentoonstelling was ook interessant en al kijkend naar de foto’s konden we de eerder opgedane kennis gebruiken. Licht, donker, schaduw, afstand, ritme en spiegelen konden we allemaal terugzien in de foto’s en we vonden het ook leuk om dat te herkennen.
Vanaf nu gaan de kinderen op een andere, wat meer kunstzinnige, manier fotograferen, denken wij.

Sinterklaas in groep 7 op 5 december 2018

Sinterklaas kwam ook dit jaar weer bij ons op school en al vrij vroeg in de ochtend kwam de Sint bij ons in de groep en kregen we een paar leuke presentjes. Nadat we de goedheiligman hadden toegezongen, begonnen we met de surprises, die we dinsdag al bekeken hadden in het Blinkerd surprise museum.
Het waren allemaal leuke surprises en ook leuke gedichten. De kinderen, wellicht met hulp van ouders hadden goed hun best gedaan. Gelukkig was er ook voldoende aandacht voor andermans surprises en zo hielden we rekening met elkaars kunstwerken. De cadeautjes vielen over het algemeen goed bij de kinderen en na het uitpakken, bewonderen en lezen gingen we de boel opruimen en was er nog even tijd om te raden wie welke surprise voor wie gemaakt had. Er waren maar een paar kinderen die het goed hadden geraden. Hierna vertelden we elkaar voor wie we de surprise hadden gemaakt
Het was een gezellige sinterklaasdag op de Blinkerd.

Groep 7 op bezoek bij het Keringhuis

Dinsdag 20 november zijn we met groep 7 naar de Maeslantkering geweest in Hoek van Holland. Om half tien vertrokken we vanuit de Blinkerd richting Hoek van Holland en na een klein half uurtje rijden kwamen we aan bij de Maeslantkering. Dit is een zeer grote waterkering die er voor moet zorgen dat bij zeer hoog water en een woeste zee Rotterdam niet onder water loopt. Het wordt ook wel de stormvloedkering genoemd en is één van de laatste fases van het Deltaplan gebouwd tussen 1991 en 1997. Het Deltaplan is ooit bedacht en gebouwd naar aanleiding van de watersnoodramp in 1953; een ramp waarbij een groot gedeelte van Zuidwest Nederland onder water kwam te staan.
De waterkering heeft 2 deuren van 210 meter breed, 22 meter hoog en 15 meter diep. Bij het sluiten van de deuren lopen ze vol met water en zakken de deuren binnen twee uur naar de bodem. Een paar keer per jaar wordt de kering getest en gaan de deuren dicht. In de normale situatie staan ze natuurlijk open vanwege de scheepvaart.
De kering is twee keer gesloten geweest vanwege de hoge waterstand en woeste storm in 2007 en in januari 2018. Het is een indrukwekkend schouwspel, de twee gigantische stalen deuren die ons moeten beschermen tegen de gevaren van de woeste zee. Het was wel erg koud en gelukkig was het grootste gedeelte van programma binnen. We zagen een mooie film over de Maeslantkering en aan de hand van het verhaal van de rondleider met beelden en proeven werd duidelijk dat er heel veel gedaan wordt om ons Nederland = laag land te beschermen tegen de zee.
Het was een gure, koude doch leerzame en leuke ochtend.
De ouders worden natuurlijk weer bedankt voor het vervoer, ook zij moesten de kou trotseren.

Pruikentijd in groep 7

Maandag en dinsdag 12 en 13 november hebben we met elkaar een stukje van de 18e eeuw ontdekt. Na de Gouden 17e eeuw kwam de zilveren 18e eeuw, ofwel ook de 18e eeuw was een tijd van rijkdom. Minder rijkdom dan in de 17e eeuw, maar toch.
De rijken waren heel rijk en er waren er niet zo veel van. Er waren echter wel veel arme mensen en deze mensen waren echt arm.
Je kon heel goed zien als mensen heel rijk waren. Ze hadden vaak een pruik op, droegen prachtige jurken (de vrouwen) of pofbroeken die net over de knie vielen. Ze droegen vaak korte jassen en verplaatsten zich meestal per koets. (de pruiken hebben wij ook gemaakt)
Deze mensen hadden huizen zo groot als kastelen met daarbij een grote prachtige tuin (groter dan het tennispark + Blinkerd samen)
Er waren in die tijd dus tevreden rijke mensen en ontevreden arme mensen. De arme mensen wilden de dingen anders, wilden veranderingen, revoluties. En dat ging ook gebeuren. Op vele plaatsen in Europa probeerden de arme mensen dingen te veranderen en andere regeringen te krijgen. Er kwamen opstanden om die revoluties te realiseren. Bijvoorbeeld in Frankrijk. (De Franse revolutie)

Filmpje bekijken? https://onedrive.live.com/?authkey=%21AB3j6Gw2S1hNmEE&cid=06A319909EA803E4&id=6A319909EA803E4%21125&parId=6A319909EA803E4%21120&o=OneUp

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten