Nationaal schoolontbijt in groep 7

Afgelopen woensdag 7 november was het schoolontbijt bij ons op school in het kader van gezond leven. Het is goed om ´s morgens even de tijd te nemen om te ontbijten en er over na te denken om dat op een gezonde manier te doen. Afwisseling is hierbij ook wel belangrijk
We hadden bruin brood en broodjes: kaas, jam en aardbeien/bieten crème als beleg, en appels en komkommer als extra. Er was ook nog cruesli en om te drinken was er water, melk en thee.
In groep 7 hebben we heerlijk en gezellig ontbeten.
Pas om ongeveer half tien gingen we weer aan het werk met onze rekentaak.

Groep 6 op bezoek in het Rijksmuseum

Op dinsdag 30 oktober hebben we met groep 6 een bezoek gebracht aan het Rijksmuseum in Amsterdam.

Met de bus naar Amsterdam voelde natuurlijk toch een beetje als een schoolreisje, maar het was voor iedereen vooral heel mooi en indrukwekkend om hier eens te zijn.

In de klas hadden we van tevoren al een voorbereidende les gedaan over het Rijksmuseum en daarbij vooral over het werk van Rembrandt. Daarnaast hadden we de afgelopen tijd bij taal gewerkt aan het thema ‘Pronkstukken’, iets wat ook goed aansloot bij dit museumbezoek.

Tijdens het bezoek waren we verdeeld in vier groepen, met ieder een eigen gids, die ons veel interessante en leuke informatie gaf over wat we daar zoal zagen. Een rondleiding door het gehele Rijksmuseum was teveel van het goede geweest, waardoor wij vooral de kunstwerken van de Gouden Eeuw te zien kregen. Natuurlijk mocht de Nachtwacht daarbij niet ontbreken! Iets wat voor iedereen toch indrukwekkend was. Maar ook de wapenkamer trok voor een groot aantal kinderen veel aandacht.

Het was een erg leuke en leerzame dag met elkaar, waarbij veel kinderen daarna nog enthousiast vertelden over wat ze zoal gezien hadden. In de klas maakten we in de dagen daarna nog onze eigen Rembrandt-tekening.

Nieuwsbrief 2 november 2018

Nieuwsbrief De Blinkerd 2 november 2018.pdf

Kinderboeken week en boekendans in groep 7

In de kinderboeken week hebben we boekendans gedaan om op een grappige manier met muziek kennis te maken met boeken. Een stoelendans met op de lege stoelen boeken. Als de muziek stopt, moet je het boek, dat ligt op de stoel waarvoor je staat, verkennen door op de achterzijde van het boek de samenvatting te lezen en de illustraties te bekijken en een stukje te lezen. Daarna wordt de muziek weer aangezet en lopen de kinderen langs de stoelen met de boeken tot het volgende stop moment. Het was een gezellige manier om iets te weten te komen van verschillende boeken.

Natuur binnenstebuiten in groep 7

In de week van 8 oktober hebben we in groep 7 de wereld van de planten onderzocht. Plantensoorten kunnen we indelen in 5 rijken van heel eenvoudig naar wat meer complex en ontwikkeld. Van algen en wieren, via de mossen, varens en paardenstaarten naar de planten en struiken met bloemen, vruchten en zaden. Het onderzoek was niet makkelijk, maar uiteindelijk kwamen we er aardig uit.
We weten inmiddels dat niet alle planten wortels en/of bladeren hebben en dat ook sporen ervoor zorgen dat planten zich vermenigvuldigen, zoals ook zaadjes daar voor kunnen zorgen. Op de foto’s zijn de kinderen aan het onderzoeken met behulp van het bronnenboek en de voorbeeldplantjes

Smaakles in groep 7

De smaakles van september was dinsdagmiddag 25 september. In het kooklokaal hebben we verschillende gerechten, gemaakt door ouders (hartelijk bedankt daarvoor), uitgetest. Hoe smaakt het? Is nog wel enigszins te omschrijven in de vorm van zoet , zout, zuur of pittig. Hoe ruikt het ?? is wel wat moeilijker. Hoe ruikt nou een gerecht. De tzatziki ruikt volgens enkele kinderen naar taart, hetgeen een mooie omschrijving was.
Ook moesten de kinderen ontdekken hoe het gerecht aanvoelt. Dat kan bij Hummus en tzatziki wel ongeveer hetzelfde zijn. Hoe voelt de pittige nasi aan? wellicht een beetje korrelig! De reacties waren in ieder geval erg leuk en de meeste kinderen hebben veel geproefd en ontdekt dat als iets er misschien een beetje vreemd uitziet, het toch lekker kan smaken.

Groep 7 onderzoekt de bodem bij de school

Maandag 24 september hebben we de bodem waarop ons schoolgebouw staat onderzocht en vergeleken met de grondsoorten klei, zand en veengrond.
Een schep grond uit de nog aan te leggen tuin op ons schoolplein van zo’n 40 centimeter diep werd gebruikt om te vergelijken met zand, klei en veen. Er werd gekeken naar structuur, korrel en water vasthouden.
Conclusie was wel dat de schep grond van het schoolplein het meeste overeenkomsten vertoonde met de klei. Het is waarschijnlijk dat de grond waarop de school gebouwd is een mengeling is van vooral klei en iets minder zand.
Met behulp van de verschillende grondsoorten, koffiefilters en water en ons gezonde verstand en gevoel konden we duidelijk verschillen en overeenkomsten aangeven.
In ieder geval weten we dat zand heel veel water doorlaat en goed filtert en dat klei bijna geen water doorlaat; het water blijft als het ware een hele tijd op de klei liggen.
Leuke proefjes met een leerzame uitkomsten in het kader van de aardrijkskundelessen.

Op voeten en fietsendag in groep 7

Donderdag 20 september was de `Op voeten en fietsendag”. Het was een ontzettend feestelijk en gezellig gebeuren. Ook in groep 7 waren veel kinderen met de versierde fiets naar school gegaan, de één nog origineler dan de ander. Sommige fietsen waren zelfs veranderd in een verkeerssituatie en andere fietsen herkende je niet meer als fiets.
Niet alleen fietsen waren versierd, maar ook kinderen; dat wil zeggen dat ze verkleed waren natuurlijk.
Een groot gedeelte van de ochtend stond in het teken van de best versierde fiets en groep 7 was direct na de pauze aan de beurt om een rondje te fietsen op het plein en beoordeeld te worden op creativiteit en originaliteit van de versiering van de fiets door een deskundige jury. Een soort “catwalk” voor versierde fietsen (catbike)
Het enthousiasme en de gezelligheid was groot.
Op de foto’s een kleine impressie van de zogenaamde “catbike”.

Groep 7 leerde over de krachten der aarde

In de week van 17 september zijn we in groep 7 bezig geweest met de wonderen en krachten van de aarde. We hebben geprobeerd te begrijpen hoe de zwerfkeien en stuwwallen (heuvelachtig landschap) in ons land gekomen zijn. Dit heeft alles te maken met de ijstijd en de gletsjers die heel lang geleden uit het noorden ons land binnengleden. Deze enorme ijsrivieren schoven de grond mee en namen ook kleinere en hele grote keien mee. De Hunebedden in Drenthe zijn gemaakt (gebouwd) van die zwerfkeien. De kracht van zo’n gletsjer was ontzettend groot.
Met behulp van een bakje zand en ijsklontjes met daarin wat kleine steentjes hebben de kinderen dit natuurgebeuren enigszins nagebootst en een idee gekregen wat zich afgespeeld heeft in die ijstijd. De lessen hebben te maken met het thema:”De krachten der aarde”.

Nieuwsbrief 28 september 2018

Nieuwsbrief 28 september 2018.pdf

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten