Kerstdiner in groep 7

Groep 7 op bezoek in het fotomuseum

Dinsdag 18 december hebben we een bezoek gebracht aan het Fotomuseum Den Haag. De excursie bestond uit twee onderdelen: Zelf foto’s maken en een tentoonstelling kritisch bekijken.
Zelf foto’s maken was het leukste onderdeel; voordat we hiermee aan het werk gingen, kregen we eerst te horen wat je goed kan gebruiken bij het fotograferen, behalve een fototoestel. Je moet bijvoorbeeld spelen met licht en schaduw, maar ook moet je goed opletten vanuit welk standpunt je de foto neemt en hoe je met afstand (inzoomen en uitzoomen) kan spelen. Vervolgens vertelde de rondleidster nog wat over spiegeling en vlakken en ritme in een foto.
Met deze kennis op zak gingen de kinderen foto’s maken en kwamen ze met verrassende resultaten terug die we ook nog besproken hebben.
De tentoonstelling was ook interessant en al kijkend naar de foto’s konden we de eerder opgedane kennis gebruiken. Licht, donker, schaduw, afstand, ritme en spiegelen konden we allemaal terugzien in de foto’s en we vonden het ook leuk om dat te herkennen.
Vanaf nu gaan de kinderen op een andere, wat meer kunstzinnige, manier fotograferen, denken wij.

Sinterklaas in groep 7 op 5 december 2018

Sinterklaas kwam ook dit jaar weer bij ons op school en al vrij vroeg in de ochtend kwam de Sint bij ons in de groep en kregen we een paar leuke presentjes. Nadat we de goedheiligman hadden toegezongen, begonnen we met de surprises, die we dinsdag al bekeken hadden in het Blinkerd surprise museum.
Het waren allemaal leuke surprises en ook leuke gedichten. De kinderen, wellicht met hulp van ouders hadden goed hun best gedaan. Gelukkig was er ook voldoende aandacht voor andermans surprises en zo hielden we rekening met elkaars kunstwerken. De cadeautjes vielen over het algemeen goed bij de kinderen en na het uitpakken, bewonderen en lezen gingen we de boel opruimen en was er nog even tijd om te raden wie welke surprise voor wie gemaakt had. Er waren maar een paar kinderen die het goed hadden geraden. Hierna vertelden we elkaar voor wie we de surprise hadden gemaakt
Het was een gezellige sinterklaasdag op de Blinkerd.

Groep 7 op bezoek bij het Keringhuis

Dinsdag 20 november zijn we met groep 7 naar de Maeslantkering geweest in Hoek van Holland. Om half tien vertrokken we vanuit de Blinkerd richting Hoek van Holland en na een klein half uurtje rijden kwamen we aan bij de Maeslantkering. Dit is een zeer grote waterkering die er voor moet zorgen dat bij zeer hoog water en een woeste zee Rotterdam niet onder water loopt. Het wordt ook wel de stormvloedkering genoemd en is één van de laatste fases van het Deltaplan gebouwd tussen 1991 en 1997. Het Deltaplan is ooit bedacht en gebouwd naar aanleiding van de watersnoodramp in 1953; een ramp waarbij een groot gedeelte van Zuidwest Nederland onder water kwam te staan.
De waterkering heeft 2 deuren van 210 meter breed, 22 meter hoog en 15 meter diep. Bij het sluiten van de deuren lopen ze vol met water en zakken de deuren binnen twee uur naar de bodem. Een paar keer per jaar wordt de kering getest en gaan de deuren dicht. In de normale situatie staan ze natuurlijk open vanwege de scheepvaart.
De kering is twee keer gesloten geweest vanwege de hoge waterstand en woeste storm in 2007 en in januari 2018. Het is een indrukwekkend schouwspel, de twee gigantische stalen deuren die ons moeten beschermen tegen de gevaren van de woeste zee. Het was wel erg koud en gelukkig was het grootste gedeelte van programma binnen. We zagen een mooie film over de Maeslantkering en aan de hand van het verhaal van de rondleider met beelden en proeven werd duidelijk dat er heel veel gedaan wordt om ons Nederland = laag land te beschermen tegen de zee.
Het was een gure, koude doch leerzame en leuke ochtend.
De ouders worden natuurlijk weer bedankt voor het vervoer, ook zij moesten de kou trotseren.

Pruikentijd in groep 7

Maandag en dinsdag 12 en 13 november hebben we met elkaar een stukje van de 18e eeuw ontdekt. Na de Gouden 17e eeuw kwam de zilveren 18e eeuw, ofwel ook de 18e eeuw was een tijd van rijkdom. Minder rijkdom dan in de 17e eeuw, maar toch.
De rijken waren heel rijk en er waren er niet zo veel van. Er waren echter wel veel arme mensen en deze mensen waren echt arm.
Je kon heel goed zien als mensen heel rijk waren. Ze hadden vaak een pruik op, droegen prachtige jurken (de vrouwen) of pofbroeken die net over de knie vielen. Ze droegen vaak korte jassen en verplaatsten zich meestal per koets. (de pruiken hebben wij ook gemaakt)
Deze mensen hadden huizen zo groot als kastelen met daarbij een grote prachtige tuin (groter dan het tennispark + Blinkerd samen)
Er waren in die tijd dus tevreden rijke mensen en ontevreden arme mensen. De arme mensen wilden de dingen anders, wilden veranderingen, revoluties. En dat ging ook gebeuren. Op vele plaatsen in Europa probeerden de arme mensen dingen te veranderen en andere regeringen te krijgen. Er kwamen opstanden om die revoluties te realiseren. Bijvoorbeeld in Frankrijk. (De Franse revolutie)

Filmpje bekijken? https://onedrive.live.com/?authkey=%21AB3j6Gw2S1hNmEE&cid=06A319909EA803E4&id=6A319909EA803E4%21125&parId=6A319909EA803E4%21120&o=OneUp

Nationaal schoolontbijt in groep 7

Afgelopen woensdag 7 november was het schoolontbijt bij ons op school in het kader van gezond leven. Het is goed om ´s morgens even de tijd te nemen om te ontbijten en er over na te denken om dat op een gezonde manier te doen. Afwisseling is hierbij ook wel belangrijk
We hadden bruin brood en broodjes: kaas, jam en aardbeien/bieten crème als beleg, en appels en komkommer als extra. Er was ook nog cruesli en om te drinken was er water, melk en thee.
In groep 7 hebben we heerlijk en gezellig ontbeten.
Pas om ongeveer half tien gingen we weer aan het werk met onze rekentaak.

Kinderboeken week en boekendans in groep 7

In de kinderboeken week hebben we boekendans gedaan om op een grappige manier met muziek kennis te maken met boeken. Een stoelendans met op de lege stoelen boeken. Als de muziek stopt, moet je het boek, dat ligt op de stoel waarvoor je staat, verkennen door op de achterzijde van het boek de samenvatting te lezen en de illustraties te bekijken en een stukje te lezen. Daarna wordt de muziek weer aangezet en lopen de kinderen langs de stoelen met de boeken tot het volgende stop moment. Het was een gezellige manier om iets te weten te komen van verschillende boeken.

Natuur binnenstebuiten in groep 7

In de week van 8 oktober hebben we in groep 7 de wereld van de planten onderzocht. Plantensoorten kunnen we indelen in 5 rijken van heel eenvoudig naar wat meer complex en ontwikkeld. Van algen en wieren, via de mossen, varens en paardenstaarten naar de planten en struiken met bloemen, vruchten en zaden. Het onderzoek was niet makkelijk, maar uiteindelijk kwamen we er aardig uit.
We weten inmiddels dat niet alle planten wortels en/of bladeren hebben en dat ook sporen ervoor zorgen dat planten zich vermenigvuldigen, zoals ook zaadjes daar voor kunnen zorgen. Op de foto’s zijn de kinderen aan het onderzoeken met behulp van het bronnenboek en de voorbeeldplantjes

Smaakles in groep 7

De smaakles van september was dinsdagmiddag 25 september. In het kooklokaal hebben we verschillende gerechten, gemaakt door ouders (hartelijk bedankt daarvoor), uitgetest. Hoe smaakt het? Is nog wel enigszins te omschrijven in de vorm van zoet , zout, zuur of pittig. Hoe ruikt het ?? is wel wat moeilijker. Hoe ruikt nou een gerecht. De tzatziki ruikt volgens enkele kinderen naar taart, hetgeen een mooie omschrijving was.
Ook moesten de kinderen ontdekken hoe het gerecht aanvoelt. Dat kan bij Hummus en tzatziki wel ongeveer hetzelfde zijn. Hoe voelt de pittige nasi aan? wellicht een beetje korrelig! De reacties waren in ieder geval erg leuk en de meeste kinderen hebben veel geproefd en ontdekt dat als iets er misschien een beetje vreemd uitziet, het toch lekker kan smaken.

Groep 7 onderzoekt de bodem bij de school

Maandag 24 september hebben we de bodem waarop ons schoolgebouw staat onderzocht en vergeleken met de grondsoorten klei, zand en veengrond.
Een schep grond uit de nog aan te leggen tuin op ons schoolplein van zo’n 40 centimeter diep werd gebruikt om te vergelijken met zand, klei en veen. Er werd gekeken naar structuur, korrel en water vasthouden.
Conclusie was wel dat de schep grond van het schoolplein het meeste overeenkomsten vertoonde met de klei. Het is waarschijnlijk dat de grond waarop de school gebouwd is een mengeling is van vooral klei en iets minder zand.
Met behulp van de verschillende grondsoorten, koffiefilters en water en ons gezonde verstand en gevoel konden we duidelijk verschillen en overeenkomsten aangeven.
In ieder geval weten we dat zand heel veel water doorlaat en goed filtert en dat klei bijna geen water doorlaat; het water blijft als het ware een hele tijd op de klei liggen.
Leuke proefjes met een leerzame uitkomsten in het kader van de aardrijkskundelessen.

Wij maken gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten